Niemal każdy kierowca pragnie tak zoptymalizować użytkowanie swojego pojazdu, by jak najmniej zużywał paliwa, a tym samy był jak najtańszy w eksploatacji. Rozmaite czynniki mają wpływ na tempo zużycia paliwa, a wśród nich znajduje się rodzaj zastosowanych felg i opon. Wbrew pozorom ich rozmiar ma olbrzymi wpływ na warunki korzystania z pojazdu, w tym także na generowane przez niego koszty.
Felgi i opony – rozmiar ma znaczenie!
Felgi i opony powinny być wybierane przede wszystkim w oparciu o kryteria konstrukcyjne i ich dopasowanie do potrzeb danego pojazdu, modelu i rocznika. Ich wybór ma też duży wpływ na warunki eksploatacji pojazdu i tym samym pozwala nieco zaoszczędzić na ponoszonych z tego tytułu opłatach. Najważniejszą sprawą jest pod tym względem: typ konstrukcji opony, średnica i szerokość, stan techniczny oraz ich ciśnienie.
W trakcie przeglądania dostępnych wariantów warto przyjrzeć się ich spodziewanej efektywności energetycznej, czyli wpływie jaki wywierają na przebieg spalania. Każda opona powinna zostać opisana na etykiecie pod kątem jej szczegółowych danych: klasy efektywności paliwowej, skuteczności hamowania, przyczepności do podłoża oraz głośności emitowanych dźwięków.
Oczywiście najlepszą klasę reprezentują opony oznaczone jako „A”, gwarantujące obniżony średni poziom spalania. Ponadto należy sprawdzić też współczynnik oporu toczenia opony. Im szersza i większa będzie dana opona oraz jej felgi, tym większa wartość oporu toczenia. To z kolei przyczynia się do rosnącego tempa spalania. Tym samym odradza się stosowanie opon nadmiernie szerokich, które mogłyby doprowadzić do zwiększonego zużycia paliwa.
Opony i felgi o ekonomicznych rozmiarach
Zastosowanie ogumienia wąskiego wpływa na fizykę jazdy. Wiąże się to ze stawianiem mniejszego oporu aerodynamicznego, a to przekłada się na obniżone zużycie paliwa. Standardowo oblicza się, że pomniejszenie szerokości o jeden centymetr powoduje spadek oporu o nawet 1,5 procent. Tym samym, im szersza jest dana opona, tym większa jest powierzchnia, na której bieżnik styka się z asfaltem, a co tym idzie, tym więcej siły będzie potrzebne do przełamania oporu.
Wysokość felgi podawana jest w procentach i oznacza odległość dzielącą bieżnik od krawędzi felgi. Opony o podwyższonym profilu są bardziej odporne na odkształcenia podczas jazdy po nawierzchni. Dzięki temu będą stawiać mniejsze opory, a tym samym generować mniejsze zużycie paliwa. Oblicza się, że każdy dodatkowy centymetr powoduje zmniejszenie oporu toczenia o około 1 procent.
W przypadku felg ważny jest także fakt, że ich większe warianty mogą być cięższe, a tym samym wywierać większy nacisk w trakcie jazdy. To również przekłada się na opory toczenia oraz może powodować rosnące tempo zużycia paliwa.