Większość kierowców decyduje się na renowację felg w celu poprawy ich estetyki lub zmiany koloru na taki, który odpowiada bieżącym trendom. Oddając felgi do renowacji nie należy zapominać o tym, jak po zakończonej usłudze powinna wyglądać płaszczyzna montażowa. To kluczowy element decydujący o możliwości bezpiecznego montażu felgi, dlatego odbierając obręcze z serwisu to na nim powinniśmy się skupić w pierwszej kolejności.
Gdzie dokładnie znajduje się płaszczyzna montażowa? Jak powinna wyglądać? Kiedy bezpieczny montaż felgi jest niemożliwy? Na te i wiele innych pytań dotyczących stanu płaszczyzny montażowej po renowacji felg odpowiemy w poniższym artykule.
Płaszczyzna montażowa: Gdzie się znajduje?
Płaszczyzna montażowa znajduje się po wewnętrznej stronie felgi. To miejsce, w którym felga mocowana jest do piasty koła za pomocą śrub lub nakrętek. Standardowo płaszczyzna ta różni się od ogólnego koloru i struktury felgi. Wynika to m.in. z procesu toczenia, któremu obszar ten jest poddawany w procesie produkcji obręczy.
Po zdjęciu koła płaszczyzna montażowa ma zazwyczaj metaliczny kolor i połysk oraz nosi na sobie ślady rdzy. Rdza pozostaje na powierzchni po piaście samochodu, a metaliczny połysk stanowi wynik wspomnianego wcześniej procesu toczenia.
Aby umożliwić bezpieczny montaż felgi po renowacji, omawiana płaszczyzna powinna być idealnie prosta i równoległa do płaszczyzny głównej. Płaszczyzna montażowa nie powinna być również malowana. Dlatego podczas malowania obręczy wyspecjalizowane serwisy korzystają ze specjalnych korków sylikonowych lub taśmy klejącej odpornej na działanie wysokich temperatur. W ten sposób powierzchnia pozostaje wolna od lakieru, a co za tym idzie spełnia warunki bezpiecznego montażu koła.
Jak nie powinna wyglądać płaszczyzna montażowa?
Niezależnie od tego, czy felgi poddajemy renowacji ze względu na defekty estetyczne, czy też ich zużycie, należy pamiętać o tym, że płaszczyzna montażowa po wykonanej usłudze musi być idealnie prosta i wolna od nierówności. Nie dzieje się tak, w sytuacji gdy:
– płaszczyzna zostanie pomalowana w niechlujny sposób – płaszczyzn montażowych w felgach nie należy malować, jednym z powodów są możliwe drgania na kierownicy lub na nadwoziu, których źródłem jest właśnie pomalowana płaszczyzna montażowa; ponadto niechlujnie pomalowana płaszczyzna montażowa uniemożliwi montaż felg na samochodzie, nie wspominając nawet o ich montażu ma maszynie do wyważania kół;
– obróbka strumieniowo-ścierna pozostawi po sobie wyraźne ubytki materiału – dzieje się tak w sytuacji, w której obręcze są mocno skorodowane, obszar przylegający do piasty nie jest chroniony przed obróbką strumieniowo-ścierną, której celem jest usunięcie zanieczyszczeń, resztek starego lakieru, a także ognisk korozji; w przypadku mocno skorodowanego materiału obróbka mechaniczna może doprowadzić do powstania wyraźnych ubytków, które wpływają na stan płaszczyzny montażowej, ubytki takie uniemożliwiają dalsze bezpieczne użytkowanie felg;
– płaszczyzna nie zostanie zabezpieczona na czas lakierowania – zabezpieczenie płaszczyzny montażowej na czas nakładania i wygrzewania lakieru pozwala uniknąć zanieczyszczeń farbą, które mogą wpływać niekorzystnie na stabilność montażu koła na piaście.
Zdegradowana płaszczyzna montażowa a regeneracja obręczy
W sytuacji, w której nie jesteśmy pewni, czy nasze felgi kwalifikują się do regeneracji warto skonsultować się z warsztatem. Doświadczony pracownik serwisu w pierwszej kolejności podda ocenie konstrukcję obręczy, w tym także stan płaszczyzny montażowej. Jeśli obręcz będzie nadmiernie skorodowana, jej regeneracja nie będzie miała sensu.
Jakość felg ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, co w sposób bezpośredni przekłada się na bezpieczeństwo Twoje, Twoich pasażerów i innych uczestników ruchu. Dlatego też przy regeneracji i renowacji felg zalecamy zachować zdrowy rozsądek. Jednym z czynników, które decydują o możliwości poddania obręczy usłudze renowacji jest stan płaszczyzny montażowej, która powinna być wolna od zaawansowanych ognisk korozji.