Felgi toczone CNC cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców. Ich bezsprzecznym atutem jest prezencja, która – w zależności od wybranego wzoru – podkreśla luksusowy lub sportowy charakter samochodu. Niestety, jak wszystkie inne felgi, również felgi toczone CNC z czasem ulegają zużyciu, a w wyniku zdarzeń drogowych także uszkodzeniom.
Regeneracja felg toczonych CNC to usługa polegająca na przywróceniu obręczy do pierwotnego stanu wizualnego i technicznego. Zależnie od stanu felg oddanych do renowacji, proces może obejmować wyłącznie odświeżenie powłoki lakierniczej lub kompleksową naprawę obręczy. Na czym dokładnie polega regeneracja felg toczonych?
Regeneracja felg toczonych krok po kroku
Felgi z toczonymi frontami przyciągają wzrok nietuzinkowym wzornictwem i atrakcyjną kolorystyką. To cechy, które je wyróżniają i które muszą zostać wiernie odwzorowane po ewentualnej naprawie, prostowaniu lub spawaniu obręczy. W tym celu, w procesie regeneracji wykorzystuje się tokarki numeryczne CNC. Warto pamiętać o tym, że warsztat, który nie posiada tokarki CNC dedykowanej do obróbki felg nie będzie w stanie wykonać takiej usługi.
Naprawa felg
Naprawa felg z toczonymi frontami w dużej mierze przypomina naprawę zwykłych felg aluminiowych, z tą różnicą iż przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac naprawczych musimy „zapamiętać” kształt frontu felgi, który tokarka CNC odwzoruje na obręczy po zakończeniu naprawy. Dlatego w pierwszej kolejności felgę mocujemy w specjalnych „szczękach” tokarki CNC i przeprowadzamy pomiar kształtu frontu felgi za pomocą sondy rubinowej. Następnie wykonanywana jest obróbka i optymalizacja wykonanego pomiaru za pomocą odpowiedniego programu. W efekcie powyższego powstaje plik z programem do toczenia, który jest niezbędny na dalszym etapie regeneracji felgi.
Regeneracja felg z uszkodzoną powierzchnią toczoną
Bardzo często mamy do czynienia z uszkodzeniami występującymi wyłącznie na powierzchni toczonej felgi. Jeśli są to delikatne rysy do 2mm głębokości, a felgi są nowe lub ewentualnie nie starsze niż 5 lat to nie musimy przeprowadzać regeneracji od podstaw.
Warunkiem przeprowadzenia takiej regeneracji jest nieuszkodzony lakier wewnątrz felgi oraz brak powłoki ceramicznej.
Regenerację rozpoczynam od sprawdzenia stanu technicznego felgi, a w razie potrzeby felgę prostujemy. Wcześniej usuwamy stare odważniki oraz wentyle. Wyprostowaną felgę dokładnie myjemy przy pomocy odpowiednich preparatów. Kolejnym etapem jest toczenie felg oraz pomalowanie całej felgi lakierem bezbarwnym. Lakier bezbarwny wydobywa kolor, nadaje połysk i zapewnia dodatkową ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.
Regeneracja felg toczonych metodą CNC od podstaw
W sytuacji, w której felga jest starsza niż 5 lat lub nosi głębokie rysy na powierzchni toczonej zaleca się przeprowadzenie regeneracji od podstaw. Proces ten, podobnie jak w przypadku regeneracji powierzchni toczonej felgi rozpoczyna się od oceny stanu technicznego obręczy i przeprowadzenia niezbędnych napraw takich jak prostowanie.
W momencie, w którym felgi są już wyprostowane i mamy stworzony program na tokarkę dla danego modelu felgi możemy przystąpić do dalszego etapu regeneracji. Przebiega on tak samo jak w przypadku felg standardowych. Rozpoczynamy do ściągnięcia starego lakieru metodą chemiczną, a następnie poddajemy obręcze piaskowaniu. Jeśli stan felg tego wymaga przeprowadzamy naprawy rantów i powierzchni. Ewentualne ubytki na rantach i ramionach lub pęknięcia naprawiamy przy pomocy spawania metodą TIG w osłonie argonu.
Następnie felga jest malowana metodą proszkową. Najpierw podkładem, który zapewnia dodatkową ochronę przed utlenianiem się aluminium, a następnie wybranym kolorem. Następnie felgę po raz kolejny umieszczamy w „szczękach” tokarki CNC, która zbiera warstwę lakieru tak, aby odwzorować oryginalny kształt frontu oraz nadać wygląd efekt płyty CD. Finalnie całe felgi malujemy lakierem bezbarwnym w celu zabezpieczenia aluminium przed działaniem czynników atmosferycznych jak i mechanicznych. Lakier bezbarwny odpowiada również za ostateczny efekt wizualny. W zależności od pożądanego rezultatu możemy zastosować lakier o wykończeniu błyszczącym, satynowym lub matowym.