Regeneracja felg

Z biegiem czasu wszystkie felgi ulegają zużyciu. Wpływają na to warunki drogowe i atmosferyczne, sposób eksploatacji pojazdu oraz ewentualne zdarzenia drogowe. Zarysowania powłoki lakierniczej, ogniska korozji, ubytki w rantach i ramionach, a także pęknięcia pogarszają estetykę i stan techniczny obręczy. Nie oznaczają jednak konieczności wymiany felg na nowe. Regeneracja felg to usługa, której celem jest przywrócenie obręczy do stanu, w którym nie tylko bardzo dobrze się prezentują, ale przede wszystkim są bezpieczne w eksploatacji. Na czym dokładnie polega ten proces?

Regeneracja felg stalowych i aluminiowych

Renowacji felg poddaje się zarówno felgi stalowe, jak i felgi aluminiowe. W obu przypadkach proces naprawy i regeneracji obręczy możemy podzielić na kilka etapów. Obejmują one:

  • ocenę stanu technicznego wizualną oraz sprawdzenie na wyważarce pod kątem geometrii,
  • ewentualne prostowanie felg,
  • oczyszczenie ze starej powłoki lakierniczej i pozbycie się ognisk korozji,
  • naprawę ubytków na rantach i powierzchni felg, spawanie i szlifowanie,
  • malowanie felg metodą proszkową na trzy warstwy lakieru.

W przypadku felg aluminiowych dwukolorowych obręcze dodatkowo poddaje się toczeniu na tokarce sterowanej numerycznie. Procesowi regeneracji felg toczonych CNC poświęciliśmy oddzielny wpis. Zachęcamy do lektury.

Regeneracja felg stalowych

Felgi stalowe stanowią najbardziej podstawowy typ felg dostępnych na rynku. Charakteryzuje je niska cena oraz stosunkowo niskie koszty regeneracji. Naprawę rozpoczynamy od oceny stanu technicznego felgi. Głównym kryterium kwalifikacji felgi do renowacji jest bezpieczeństwo jej późniejszego użytkowania i oczywiście komfort jazdy. Drugim istotnym kryterium jest opłacalność naprawy. Ze względu na niski koszt zakupu felg stalowych naprawy wymagające uzupełnienia ubytków w rantach czy spawania są zazwyczaj nieopłacalne.

Kolejnym etapem regeneracji jest naprawa. W przypadku felg stalowych to najczęściej prostowanie. Prostowanie felg dobywa się na tzw. prostowarce do felg. Najpierw sprawdzamy odchylenia krzywizny od płaszczyzny felgi, a następnie podgrzewamy felgę i przy pomocy odpowiednich kształtek zamocowanych do siłownika hydraulicznego wypychamy w odpowiednim miejscu.

Po wyprostowaniu felgi są czyszczone. Uporczywe zanieczyszczenia, stary lakier oraz ogniska korozji usuwamy z ich powierzchni przy pomocy piaskowania. Piaskowanie felg odbywa się w oczyszczarce wirnikowej. Proces jest w pełni zautomatyzowany. Jego zaletą jest dokładność czyszczenia oraz jednorodność czyszczonej powierzchni. Wypiaskowane felgi poddajemy kąpieli w specjalnym roztworze, dzięki czemu zyskują większą odporność na korozję.

Ostatnim etapem regeneracji felg stalowych jest malowanie. Felgi malujemy metodą proszkową, ponieważ zapewnia ona kilkukrotnie większą wytrzymałość powłoki lakierniczej niż malowanie natryskowe na mokro. Felgi malujemy na tzw. trzy warstwy. Pierwsza warstwa to podkład, który zabezpiecza przed korozją i wyrównuje powierzchnię. Druga warstwa to kolor. Do wyboru mamy wszystkie kolory z palety RAL i RAL Effect, co przekłada się na bardzo szerokie możliwości dostosowania designu obręczy do kolorystki nadwozia. Na koniec na obręcze nakładamy bezbarwny lakier. Lakier bezbarwny wydobywa głębię koloru, nadaje feldze połysk i zabezpiecza powierzchnię przed niekorzystnym oddziaływaniem czynników zewnętrznych. Obręcze malujemy z wykorzystaniem lakierów dedykowanych przez producentów felg.

Regeneracja felg aluminiowych

Felgi aluminiowe dzielimy na malowane i toczone CNC. Regeneracja felg malowanych w dużej mierze przypomina proces regeneracji felg stalowych. Podstawowe różnice dotyczą:

  • zakresu wykonywanych prac naprawczych,
  • sposobu usuwania starego lakieru.

Podobnie jak w przypadku felg stalowych, felgi aluminiowe najpierw poddajemy naprawie. Krzywe felgi wymagają prostowania, podczas gdy ewentualne ubytki na rantach i ramionach lub pęknięcia naprawiamy przy pomocy spawania felg metodą TIG w osłonie argonu. Po spawaniu felgi poddajemy dalszej obróbce skrawaniem, której celem jest uzyskanie równej i gładkiej powierzchni.
Po usunięciu uszkodzeń mechanicznych przechodzimy do procesu renowacji powłoki lakierniczej. Pierwszym etapem jest usunięcie starego lakieru. Ze względu na specyfikę materiału felgi aluminiowe poddajemy odlakierowaniu metodą chemiczną. To pozwala na usunięcie lakieru bez obaw o uszkodzenie czyszczonej powierzchni.

Felgi lakierowane malujemy na trzy warstwy wykorzystując lakiery rekomendowane przez producentów obręczy. Proces ten w niczym nie różni się od procesu malowania felg stalowych. Najpierw na obręcze nakładamy warstwę podkładową, następnie bazę w wybranym kolorze z palety RAL lub RAL Effect i lakier bezbarwny. Także w tym przypadku stosujemy technologię malowania proszkowego.

O czym pamiętać zlecając regenerację felg?

Regeneracja i renowacja to usługi, dzięki którym możemy znacząco wydłużyć żywotność felg samochodowych i cieszyć się ich estetycznym wyglądem przez długi czas. Decydując się na oddanie felg do regeneracji warto skorzystać z usług rekomendowanego warsztatu. Wówczas będziemy mieli pewność, że usługa została wykonana na najwyższym poziomie, a felgi skutecznie zabezpieczone przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych.

Płatności

W celu sprawnej realizacji transakcji dysponujemy terminalem płatniczym umożliwiając naszym klientom dokonanie bezgotówkowych płatności. 

©Techmar 2024 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Realizacja Vebi.pl
Kontakt
©Techmar 2024 - Wszelkie prawa zastrzeżone
Realizacja Vebi.pl